Kesan Tidur Lambat

Assalamualaikum

Salam pagi....pukol bape sekarang?? oh...1.56 am.....dah susah la nak tido awal sekarang....dah terbiasa sangat tidur lambat ni....ape lagi kalau yang namanya student.....kalau kes aku pula,dah selalu sangat tidur lambat ape lagi bila tengah musim exam......kadang tu memang tidur lambat sebab study last minute...tapi ada masa tu tido lambat sebab layan movie buat hilang stress masa study....*yelah,takkan nak doplohpatratusjam tengok buku je kan??*

Bila dah terbiasa tu memang susah la....kadang tu lansung tak tidur....tu yang payah...nanti kepala pening semacam je.....bukannya tak tahu yang tidur lewat ni mendatangkan banyak masalah jugak sebenarnya....jom kita selongkar masalah ape yang boleh dibawa oleh tidur lewat ni....*take note...terutama Cik Koala* hahaha

1. Tak cukup tidur - hah,nanti mula lah siang-siang dok menguap je....lepastu bila ada eye bag mula lah merungut sini sana...apetah lagi yang sama jantina dengan aku....bak kata budak kelas aku----> dah jadi zombie...hahaha
2. Tak cergas lansung - dah nama pun tak cukup tidur kan....mula lah lembik je dalam kelas.....bila lec tanya soalan ke hape ke...semua nak tak nak je jawab.....nak kuarkan suara pun tak larat....lansung tada energy....
3. menggemukkan badan - bila dah lewat sangat tidur...kebarangkalian bosan adalah tinggi...bila dah bosan kebarangkalian untuk lapar pun tinggi juga....so,dah lapar mestilah makan....lepas makan tido...memang gemuk la jawabnya kan....tambah22 lagi makan MAGGI...*jalan senang la katakan* bukan setakat gemuk..cari penyakit namanya...*tapi kadang22 aku buat juga...haishh*..
4. Punca kerosakan hati - hok ni fakta k..bukan auta....p google kalau nak tahu lebih lanjut....thehehe...

kalau nak tips untuk tidur awal tu...tips paling berkesan dari aku *yg selalunya boleh dikatakan berkesanlah*:

1. Baca buku yang tak menarik perhatian lansung - means yang tade gambar22 menarik...bagi yang tak suka novel tu,boleh la try....tapi kalau yang suka novel..tips ni memang tak berkesan la pada korang....*tak bekesan pada aku kalau guna novel...sebab aku hantu novel..haha* kalau aku...aku guna buku Dinamika or Titas..bukak mukasurat pertama je aku dah boleh terlelap...ahaha...*serius tak tipu!

2. Tala mata pada kipas - haa..yang ni tips mengarut sikit dari aku...paling berkesan kalau ada kipas meja tu...tala lah mata kat kipas...jangan kelip selagi tak pedih...bila dah pedih,tutup mata....mesti dah tak leh bukak punya...serius yang ni pun jadi untuk aku...sebab mostly aku terus tidur gak...ahahaha....*jgn buat kalau korang tak yakin dengan tips ni...hehehe..

3. Baca lah Bismillah banyak22..sampai korang terlelap...=D



haha....k...tu je aku nak bebel....nanti22 aku bebel lagi.... bye!


Comments

Popular posts from this blog

XPDCDaksies (PART 5)

KEBAIKAN DAN MANFAAT RANGKAIAN PRODUK NADEAR FACECARE

Insidious 2 vs Sadako 2