bersantai-santai saat hujan...

Assalamualaikum....
ohaiyyooo.....ermmm....ayue sedang bergolek-golek di katil empuk dua tingkat ayue ni...di dalam bilik seorang diri apabila hujan sedang turun dengan tidak lebatnya...( renyai lah maksudnya tu )....angin berhembus...fuhh...sejukkk....
hahaha...dalam ayue menikmati hujan yang selalu membuat kita rasa lega setelah beberapa hari panas melanda...tiba-tiba terlintas di fikiran ayue...untuk tulis entry ni...
entry tentang kebaikan hujan...


selalunya...bila hujan je...macam-macam keluhan ayue dengar..


"alamak..hujan..basah kain baju aku baru sidai tadi"
"ala...hujan lah pulak..macam mana aku nak pergi kelas ni?"
"aiseh..dah hujan??? ni kalau tak berhenti..kejap lagi banjir lah rumah aku ni"


tapi hujan ni seperti yang ramai tahu..sebenarnya adalah rahmat untuk kita..
hujan adalah pembekal air kepada bumi,manusia,tumbuh-tumbuhan dan juga haiwan...
paling ayue suke antara alternatif yang sangat best bila xde air..mandi hujan...huhuhu...
shujan adalah penyejuk suasana.


bila hujan turun je..tak terkira rahmat yang dilimpahkan Allah untuk kita kan...
Nabi Muhammad pun ada berpesan..bila hujan turun..doa MUSTAJAB...jadi berdoalah ketika hujan...




Lihatlah firman Allah yg bermaksud : 

"Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; Dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya. " (Al-Mukminun : 18) 

 Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru Hari ini Kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada Kita sekarang ini Ada sebabnya, Ada sukatannya. Kemudian, air itu akan disimpan di bumi. Selama mana? Itu semua rahsia Allah.Allah saja yang tahu...tapi yang sedihnya,air yang disimpan itu..yang mengalir di sungai,laut dan sebagainya...makin lama makin dikotori..oleh siapa??? oleh manusia sendiri..

Kita sepatutnya bersyukur sebab Allah masih lagi mengurniakan rahmat yang besar ni untuk negara kita..seperti yang sedia maklum..ada negara yang tidak mengalami kejadian hujan selama beberapa tahun..tanaman kering..ternakan mati..malah mereka kurang sumber air...

jadi..renungkanlah...ayue nak menikmati hujan ni..nak g maen hujan sebentar...hehehe


wassalam...

with love,
Dunia Budaq Kechik



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

KEBAIKAN DAN MANFAAT RANGKAIAN PRODUK NADEAR FACECARE

XPDCDaksies (PART 5)

Insidious 2 vs Sadako 2